De petit li
agradava disfressar-se d’indi, de pell roja, de futbolista i de tot allò que li obrís
la ment per viure noves històries. I després, és clar, hi havia la música, un
món que li va venir donat pel seu germà, que uns anys abans que ell, de la mà
del capellà de Sallent, el poble on van néixer, havia entrat al monestir de
Montserrat a fer-hi d’escolanet.
“Els diumenges
pujàvem amb els meus pares a visitar-lo, perquè aleshores els escolans vivien
interns durant tota la setmana. A mi m’encantava perquè hi tenien un
poliesportiu, amb un llit elàstic, on hi podia saltar tota l’estona que
volgués, i també uns futbolins on jugar-hi gratis”, assegura mentre assaboreix
un cafè que acaba de demanar després de saludar a la taula del costat, a un compositor
musical de sèries de televisió catalanes amb qui acaba de coincidir.
El seu ingrés a
Montserrat li va arribar de manera natural. Va seguir els
passos del germà, tot i que es va preparar a consciència amb la professora
Filomena Comellas, que li donava classes a Manresa una vegada a la setmana,
seguint el mètode d’Ireneu Segarra, un mestre i pedagog que entenia
l’aprenentatge de la música a través del joc.
La seva entrada a Montserrat
I finalment va
arribar el gran dia. “Quan et fan escolà s’hi celebra una cerimònia: després de
la missa de diumenge, el monjo que duia l’escolania et rebia, juntament amb els
altres escolanets, que també et donaven la benvinguda. I finalment, els que hi
ingressàvem, que aleshores anàvem tots amb pantalons curts, ens posaven el
típic vestit”, explica.
A diferència
d’algun altre company, que va ser incapaç d’acabar el mes, la seva estada, que
va iniciar amb només deu anys d’edat, no va ser traumàtica, ni tampoc es va
enyorar en excés dels de casa. “La música formava part de tot allò que fèiem i
l’aprenia gairebé sense adonar-me’n. Ben aviat, vaig descobrir el poder que
tenia i els sentiments que, de manera immediata, pots fer despertar als qui
l’escolten”, assevera.
Quan cada dia sortien a cantar davant de tots els fidels i els excursionistes que s’aplegaven
a la basílica, alguns escolans ho feien de manera mecànica, gairebé com a
autòmats, però ell mai va entendre-ho com una rutina. “Tenir una bona tècnica
no ho és tot: has de viure el cant i la música, perquè el que tu sents quan
entones les notes és el que fas sentir a qui t’escolta i tens una gran
responsabilitat”.
D’aquells anys en
va aprendre moltes coses, però sobretot entendre la música de manera intuïtiva,
saber triar els amics i aprendre a valdre’s per un mateix, sense deixar-se
trepitjar. Va deixar l’escolania coneixent-se gairebé de memòria tots els
evangelis i durant un temps va decidir que a ell ja no li calia anar a missa
perquè la religió se la faria a la seva mida, quedant-se amb aquells valors
humans que impregnen totes les escriptures.
De periodista a tenor
“No m’importa gens
si existeix Déu o no, perquè el Cel està a la terra. No facis als altres el que
no t’agradaria que et fessin a tu, aquest és el missatge que regeix tota la
meva vida. Fer el bé als altres, això és el que em fa més feliç”, reconeix,
mentre repassa mentalment tota la seva trajectòria posterior, la que una vegada
iniciada la seva vida laboral de periodista li va fer abandonar-ho tot per
decantar-se per la seva passió de sempre: el cant.
Ha conegut mig món
gràcies a la seva professió de tenor i a les seves actuacions que l’han dut a
pujar els escenaris dels grans teatres d’òpera de Brasil, Argentina, Xile,
Mèxic, Austràlia, Itàlia, Suïssa, Espanya, França, Alemanya, Gran Bretanya,
Rússia o Taiwan. De fet, si hi ha de triar prefereix els teatres petits,
aquells que l’acosten a la sala, que li fan sentir com respira el públic.
Quan està a punt de començar l'espectacle sap que només li cal controlar els nervis, deixar-se portar pel seu personatge, ficar-se a dins de la història i buscar la perfecció. Però sobretot no deixar mai de pensar en els altres, en tots aquells que han pagat per transportar-se i deixar que, durant unes hores, el tenor els sacsegi els seus sentiments més íntims.
Quan està a punt de començar l'espectacle sap que només li cal controlar els nervis, deixar-se portar pel seu personatge, ficar-se a dins de la història i buscar la perfecció. Però sobretot no deixar mai de pensar en els altres, en tots aquells que han pagat per transportar-se i deixar que, durant unes hores, el tenor els sacsegi els seus sentiments més íntims.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada