Ningú
diria que viu al carrer Portaferrissa, sempre ple de vianants que entren i
surten de botigues de les grans cadenes de moda, ni que des del balcó del seu
estudi, on també hi treballa, s’hi escolten les campanes de l’església del Pi i
de la catedral. Aquestes són les interioritats que només coneixen els qui viuen
als pisos amplis de la part més antiga de Barcelona.
Seu
en una taula lateral, al davant d’una paret plena de records i anotacions. Aquest és el seu racó particular, des d’on
tecleja l’ordinador, respon correus i feina pendent, està a l’aguait de
l’arribada del fill i també hi troba els seus moments de calma, per escriure. I
ho fa en la mateixa posició d’aquella dona de la fotografia en blanc i negre,
amb cabell recollit, mirada fixa i faldilles per sota el genoll, asseguda al
davant d’un escriptori de la casa que la seva família encara manté a Camprodon.
“És
la meva àvia Rosa –explica, mentre s’asseu al sofà que li fa de saleta-, una
dona amb un cor impressionant, que en els seus inicis va ser molt dura, però
que poc a poc va anar entendrint-se fins a ficar-se tots els seus néts a la
butxaca: tenia sempre les portes de casa seva obertes i anar a casa seva era sempre
una festa”.
Comparteix
amb ella el gran poder creatiu, el seu sentit artístic i l’impuls d’obrir nous
horitzons. “Ella era una dona plenament entregada a la família: per a ella els
seus fills, el seu marit i els seus néts eren el més important. Filla de Reus i
casada amb un industrial tèxtil de Vilassar de Mar, vivia en un pis de 500
metres situat al carrer Diagonal amb Llúria que tenia tres llars de foc, dues
terrasses, tres altells i una capella”, explica.
Espasses de paper amb el
diari La Vanguardia
Ella,
de ben petita, juntament amb els seus germans i els seus cosins hi anava ben
sovint a casa dels avis. “L’àvia, que tenia 24 néts, ens feia uns barrets de
paper de diari i amb edicions passades de La Vanguardia ens construïa unes
espasses ben llargues perquè hi juguéssim”.
Els
estius de la infància són, per a molts, la mostra de la llibertat en
majúscules. També ho era per a ella i els seus germans, sobretot quan els pares
els enviaven amb els avis a la casa de Camprodon. Jugaven intensament durant
tot el dia, feien cabanyes i el 30 d’agost, dia del seu Sant, celebraven una
gran festa amb globus de foc que s’enlairaven pel cel.
L’àvia
i ella compartien també l’interès per a la reflexió, l’observació de l’entorn i
l’addicció per a la lectura. Un dia, amb 12 anys d’edat, quan l’acompanyava cap
a l’església, l’àvia la convidar a entrar-hi, però ella va decidir quedar-se
fora. “Per què vas a missa, àvia?” –li va preguntar-. “Segueixo la meva
consciència”- va respondre-li ella.
“Per
primera vegada vaig escoltar aquella paraula i li vaig preguntar pel seu
significat: Tot el que et faci sentir malament, tot allò que no puguis digerir,
va contra la teva consciència, em va contestar”. La Rosa s’aixeca del sofà per
anar a buscar una de les darreres fotos que té de l’àvia, ja de més gran però
amb el mateix rictus d’elegància que l’havia distingit sempre.
L’amor
per escriure, la curiositat pel que l’envolta i la capacitat per analitzar,
fixar-se en els petits detalls i comprendre el moment. Aquestes són algunes de
les qualitats, que potser ella va heretar de l’àvia, però que finalment la van
decantar per dedicar-se al periodisme. “Vaig fer-me periodista perquè m’encantava
escriure”, contesta tàcitament, sense marge per a vacil·lacions.
Es
va apropar a l’escriptura des de la creativitat de les avantguardes poètiques i
des dels versos que elaborava, amb només 10 anys. Va començar fent filologia i
va iniciar la seva carrera com a periodista, primer a Televisió Espanyola, fent
notícies culturals i documentals i, posteriorment, es va endinsar de la mà de
Maria Ripoll en el guió cinematogràfic, buscant sempre la frase eficaç i
l’adjectiu precís.
Com
a periodista ha tastat gairebé de tot: el món de la comunicació per encàrrec,
l’àmbit de la docència, l’elaboració de documentals… Fins que va arribar un
dia, fa pocs anys, que va decidir fer el que està fent: muntar la seva pròpia
editorial des d’on elaborar llibres de memòries i biografies per encàrrec, de
persones “normals i corrents”.
Escrivint records de vida
“Em
fascina parlar amb la gent: passar una tarda amb una senyora de 85 anys prenent
pastes i te, que m’expliqui la seva història de vida i poder viure d’això! Em
fa feliç i em sento lliure”, resumeix la directora de Memoria Ediciones, que ha
convertit l’escriptori de casa amb el punt de connexió de la seva petita
empresa i de tots els qui col·laboren amb aquest projecte.
“Explica’ns
la teva història i nosaltres te l’escrivim”, resa un dels eslògans de publicitat de l’empresa, impresa al damunt
d’una imatge on s’hi percep la figura, en blanc i negre, d’una noia d’uns vint
anys d’edat, de mirada fixa, faldilles per sota el genoll, asseguda al davant
d’un escriptori situat prop d’un balcó de cortines blanques. És la seva àvia
Rosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada